Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
26
exkurze - Úřad práce
27
Na koloběžkách kolem Barvíře 27.9. 2022
28 29 30
Na koloběžkách kolem Barvíře
1 2
3 4 5 6
zahájení projektu Jsme kamarádi
Výlet druháčků na Kostelíčky
7
Dopravní výchova - 4. třída, 7.10. 2022
Dopravní výchova v Litoměřicích - 4. třída
8 9
10
projektový den - Kreativní den v 5. třídě
Kreativní den - projektové vyučování, 5. třída
11 12
Běh na Mostné hoře v Litoměřicích
13 14
Projektové vyučování - Den s ježkem
15 16
17 18
Kino Máj - Litoměřice
Návštěva u koníků - 2. třída
19 20 21 22 23
24
Jsme kamarádi - Dýňování
25
Halloween v 1. třídě
26
Podzimní prázdniny
výlet do bazénu v České Lípě
podzimní prázdniny - výlet do bazénu
27
Podzimní prázdniny
Podzimní prázdniny - výlet do bazénu a exkurze k hasičům Litoměřice
28 29 30
31
Činoherní studio Ústí nad Labem - exkurze
návštěva Činoherního studia v Ústí nad Labem
1
Dýňová stezka
Dýňová stezka - 1.11. 2022
2
Jsme kamarádi - společně na výlov :)
3
Okresní finále - plavání v Litoměřicích
4 5 6
Drobečková navigace

Úvod > Škola > Projekty > Zavádění metody CLIL

Zavádění metody CLIL



Informace o projektu
CLIL na ZŠ, r.č. CZ.1.07/1.1.00/55.0003
 

Projekt s názvem Zavádění metody CLIL na základních školách prostřednictvím rodilých mluvčích umožnuje žákům i učitelům zapojit do výuky zahraniční lektory a inovovat učební metody. Projekt realizuje jazyková škola CEET s.r.o., která také zajišťuje pro základní školy rodilé mluvčí.

Jedním z hlavních cílů projektu je motivování žáků ke komunikaci prostřednictvím témat, která znají z jiných předmětů. Pro žáky je hlavní výhodou zapojení anglického rodilého mluvčího do výuky, která spojuje předmětové a jazykové vzdělávání.

V rámci projektu se vzdělávají rovněž učitelé a to v následujících oblastech:

  • Zavádění a uplatňování hlavních forem metody CLIL – zapojení učitelé, v jejichž třídách probíhá výuka s rodilým mluvčím, se didakticky vzdělávají nejen v rámci této výuky, ale i při seminářích orientovaných na soft nebo hard CLIL (viz. níže).

  • Jazykové vzdělávání zapojených učitelů s rodilými mluvčími v samostatných kurzech.

V neposlední řadě je součástí projektu podpora základních škol v projektech mezinárodní spolupráce, která umožňuje učitelům a žákům poznávat jiné evropské země či se v nich vzdělávat. 

Závěrem bychom rádi stručně vymezili metodu CLIL a její význam pro vzdělávání.

CLIL představuje zkratku slov Content and Language Integrated Learning. Doslovný překlad se zdá být zprvu poněkud nesrozumitelný – Obsahově a jazykově integrované vyučování. Jinými slovy jde o metodu vzdělávání, při které se za a) výuka určitého předmětu (nebo předmětového tématu) uskutečňuje pomocí cizího jazyka a/nebo za b) výuka cizího jazyka probíhá prostřednictvím jiného předmětu. Není přitom důležité časové hledisko, CLIL může zahrnovat celou vyučovací hodinu nebo pouze její část.

Tento metodický přístup byl ustanoven relativně nedávno finským akademikem Davidem Marshem roku 1994. Nicméně přináší několik klíčových výhod, kvůli kterým se záhy začal šířit napříč celou Evropou:

  • Žáci se současně vzdělávají v cizím jazyku i daném předmětovém tématu, takže se účelněji využívá vyučovací doba.

  • Cizí jazyk se prakticky používá k tomu, k čemu skutečně slouží - tj. ke zjišťování či využívání potřebných nebo zajímavých informací a ke komunikaci o reálném konkrétním obsahu. Žáci si lépe vytvářejí spojitosti.

  • Zvyšuje se motivace žáků ke studiu, neboť při výuce mohou vyniknout žáci se zájmem nebo nadáním jak v oblasti odborných předmětů, tak cizích jazyků.

V praxi rozlišujeme dvě varianty této metody, tzv. „hard CLIL“ a „soft CLIL“. V případě hard CLIL se uvedený metodický přístup uplatňuje v nejazykových předmětech s důrazem na předmětové téma. Oproti tomu soft CLIL přináší předmětovou látku nebo téma do hodin cizího jazyka s akcentem na jazykové vzdělávání a zvyšování komunikačních kompetencí.