Ředitel základní školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí zpravidla výchovný poradce a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy.
Jednotliví členové školního poradenského pracoviště mají vymezené své kompetence. V případě potřeby se můžete obrátit na kteréhokoliv člena školního poradenského pracoviště. Podle svých kompetencí Vás doporučí nebo předeleguje na jiného zástupce školního poradenského pracoviště. Schůze školního poradenského pracoviště formálně probíhají 1x měsíčně. Operativně se však v případě potřeby členové scházejí častěji. Kromě vzájemné spolupráce, spolupracuje školní poradenské pracoviště i s Pedagogicko-psychologickou poradnou s Orgánem péče o dítě, se Speciálně pedagogickými centry a dalšími odborníky z poradenského systému či z lékařské oblasti.
V rámci prevence sociálně patologických jevů, jako je šikana, drogy, mentální anorexie, bulimie, sebevražedné pokusy atd., je potřeba věnovat zvýšenou pozornost jakýmkoliv změnám v chování i prospěchu, které se u jednotlivce případně v kolektivu vyskytnou. Při jakékoliv změně chování nebo i podezření je vždy nutné...
Legislativní podmínky. Program pro rozvoj žáků mimořádně nadaných a talentovaných. Program pro rozvoj žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Podpůrná opatření. Program pomoci žákům při změně vzdělávacího programu.
Školní poradenské pracoviště spadá do oblasti poradenských služeb ve škole. Poradenské služby ve škole jsou zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, školními speciálními pedagogy, případně školním psychologem a konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy (třídní učitelé, učitelé výchov, případně další pedagogičtí pracovníci školy).