Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
27
Jednodenní výstražná stávka
Krabice od bot 2023
28
Krabice od bot 2023
29
Adventní dílna pro děti a rodiče
Krabice od bot 2023
30
Vánoční fotografování žáků
Krabice od bot 2023
1
Světýlkový průvod - 1.12. 2023
Krabice od bot 2023
Zvonek - Světýlkový průvod, rozsvícení stromečku
2
Krabice od bot 2023
Zvonek v Lovečkovivích
Zvonek v Lovečkovicích
3
Krabice od bot 2023
4
Krabice od bot 2023
5
Krabice od bot 2023
Mikulášská nadílka ve škole
Mikulášská nadílka ve škole
6
Vánoce, Vánoce přicházejí - školní projekt
Vánoce, Vánoce přicházejí - školní projekt
7
exkurze Vídeň
exkurze - Vídeň
8 9
Den otevřených dveří - 9.12. 2023
Den otevřených dveří na Klárce - 9.12. 2023
10
11 12
Zvonek zpíval seniorům
Projektové vyučování - Vánoce v cizině
13 14
Divadlo Most - 1. - 4. třída
Divadlo Most - 1. - 4. třída
15 16
Vánoční jarmark - Zvonek
Zvonek na Vánočním jarmarku - 16.12. 2023
17
18
exkurze žáků 8. třídy - Pomáháme v prosinci
Prosinec - Udělej dobrý skutek - 2. třída
Prosinec - Udělej dobrý skutek - 7. třída
Prosinec - Udělej dobrý skutek - 8. třída
Pečení na Vánoce - 5. třída
19
Vánoční turnaj ve stolních hrách - 2023
Vánoční koncertíček pro Viktorku
Vánoční turnaj ve stolních hrách - 19.12. 2023
Zvonek zpíval pro Viktorku
20
Vánoční besídky, Zpívání na schodech
Zpívání na schodech - 20.12. 2023
Vánoční dílnička ve školní družině
21
Ředitelské volno - 21. - 22.12. 2023
22
Ředitelské volno - 21. - 22.12. 2023
23 24
25 26 27 28 29 30 31
Drobečková navigace

Úvod > Škola > Projekty > Zavádění metody CLIL

Zavádění metody CLIL



Informace o projektu
CLIL na ZŠ, r.č. CZ.1.07/1.1.00/55.0003
 

Projekt s názvem Zavádění metody CLIL na základních školách prostřednictvím rodilých mluvčích umožnuje žákům i učitelům zapojit do výuky zahraniční lektory a inovovat učební metody. Projekt realizuje jazyková škola CEET s.r.o., která také zajišťuje pro základní školy rodilé mluvčí.

Jedním z hlavních cílů projektu je motivování žáků ke komunikaci prostřednictvím témat, která znají z jiných předmětů. Pro žáky je hlavní výhodou zapojení anglického rodilého mluvčího do výuky, která spojuje předmětové a jazykové vzdělávání.

V rámci projektu se vzdělávají rovněž učitelé a to v následujících oblastech:

  • Zavádění a uplatňování hlavních forem metody CLIL – zapojení učitelé, v jejichž třídách probíhá výuka s rodilým mluvčím, se didakticky vzdělávají nejen v rámci této výuky, ale i při seminářích orientovaných na soft nebo hard CLIL (viz. níže).

  • Jazykové vzdělávání zapojených učitelů s rodilými mluvčími v samostatných kurzech.

V neposlední řadě je součástí projektu podpora základních škol v projektech mezinárodní spolupráce, která umožňuje učitelům a žákům poznávat jiné evropské země či se v nich vzdělávat. 

Závěrem bychom rádi stručně vymezili metodu CLIL a její význam pro vzdělávání.

CLIL představuje zkratku slov Content and Language Integrated Learning. Doslovný překlad se zdá být zprvu poněkud nesrozumitelný – Obsahově a jazykově integrované vyučování. Jinými slovy jde o metodu vzdělávání, při které se za a) výuka určitého předmětu (nebo předmětového tématu) uskutečňuje pomocí cizího jazyka a/nebo za b) výuka cizího jazyka probíhá prostřednictvím jiného předmětu. Není přitom důležité časové hledisko, CLIL může zahrnovat celou vyučovací hodinu nebo pouze její část.

Tento metodický přístup byl ustanoven relativně nedávno finským akademikem Davidem Marshem roku 1994. Nicméně přináší několik klíčových výhod, kvůli kterým se záhy začal šířit napříč celou Evropou:

  • Žáci se současně vzdělávají v cizím jazyku i daném předmětovém tématu, takže se účelněji využívá vyučovací doba.

  • Cizí jazyk se prakticky používá k tomu, k čemu skutečně slouží - tj. ke zjišťování či využívání potřebných nebo zajímavých informací a ke komunikaci o reálném konkrétním obsahu. Žáci si lépe vytvářejí spojitosti.

  • Zvyšuje se motivace žáků ke studiu, neboť při výuce mohou vyniknout žáci se zájmem nebo nadáním jak v oblasti odborných předmětů, tak cizích jazyků.

V praxi rozlišujeme dvě varianty této metody, tzv. „hard CLIL“ a „soft CLIL“. V případě hard CLIL se uvedený metodický přístup uplatňuje v nejazykových předmětech s důrazem na předmětové téma. Oproti tomu soft CLIL přináší předmětovou látku nebo téma do hodin cizího jazyka s akcentem na jazykové vzdělávání a zvyšování komunikačních kompetencí.