Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
30 31
Třídní klimáček - 1. třída
Halloween - 4. třída
Halloween u druháčků
1 2
Dýňová stezka - 2.11. 2023
Dýňová stezka - 2. listopadu 2023
3 4 5
6
Primární prevence pro žáky 6. a 7. třídy
primární prevence - Nikotin - 6., 7. třída
7 8
4. a třída za kapříky
9
1. čtvrtletní pedagogická rada
10
Chystáme se na sv. Martina - Kulíškový den
4.A - projekt - sv. Martin
Král a královna podzimu
11 12
13
Divadelní přdstavení pro žáky 5., 6. a 8. třídy
Činoherní studio - exkurze 5., 6. a 8. třída
14
Třídní schůzky - 14.11. 2023
15
exkurze Roudnice nad Labem - 8. třída
exkurze 2. třída - Knihovna K.H. Máchy v Litoměřicích
15.11. 2023 - celodenní odstávka elektrického proudu
Návštěva u koníků - 3. třída
Druháčkové v litoměřické knihovně
4.a + 5. třída - putování po Úštěku
"Den bez proudu" aneb i tak to jde
16 17 18 19
20
Krabice od bot 2023
21
Krabice od bot 2023
Větrníkový den
22
Krabice od bot 2023
23
Krabice od bot 2023
24
Krabice od bot 2023
25
soutěž Štětský mladý zdravotník
Zpívání v Habřině
Krabice od bot 2023
Zvonek zpíval v Habřině
26
Krabice od bot 2023
27
Jednodenní výstražná stávka
Krabice od bot 2023
28
Krabice od bot 2023
29
Adventní dílna pro děti a rodiče
Krabice od bot 2023
30
Vánoční fotografování žáků
Krabice od bot 2023
1
Světýlkový průvod - 1.12. 2023
Krabice od bot 2023
Zvonek - Světýlkový průvod, rozsvícení stromečku
2
Krabice od bot 2023
Zvonek v Lovečkovivích
Zvonek v Lovečkovicích
3
Krabice od bot 2023
Drobečková navigace

Úvod > Škola > Projekty > Zavádění metody CLIL

Zavádění metody CLIL



Informace o projektu
CLIL na ZŠ, r.č. CZ.1.07/1.1.00/55.0003
 

Projekt s názvem Zavádění metody CLIL na základních školách prostřednictvím rodilých mluvčích umožnuje žákům i učitelům zapojit do výuky zahraniční lektory a inovovat učební metody. Projekt realizuje jazyková škola CEET s.r.o., která také zajišťuje pro základní školy rodilé mluvčí.

Jedním z hlavních cílů projektu je motivování žáků ke komunikaci prostřednictvím témat, která znají z jiných předmětů. Pro žáky je hlavní výhodou zapojení anglického rodilého mluvčího do výuky, která spojuje předmětové a jazykové vzdělávání.

V rámci projektu se vzdělávají rovněž učitelé a to v následujících oblastech:

  • Zavádění a uplatňování hlavních forem metody CLIL – zapojení učitelé, v jejichž třídách probíhá výuka s rodilým mluvčím, se didakticky vzdělávají nejen v rámci této výuky, ale i při seminářích orientovaných na soft nebo hard CLIL (viz. níže).

  • Jazykové vzdělávání zapojených učitelů s rodilými mluvčími v samostatných kurzech.

V neposlední řadě je součástí projektu podpora základních škol v projektech mezinárodní spolupráce, která umožňuje učitelům a žákům poznávat jiné evropské země či se v nich vzdělávat. 

Závěrem bychom rádi stručně vymezili metodu CLIL a její význam pro vzdělávání.

CLIL představuje zkratku slov Content and Language Integrated Learning. Doslovný překlad se zdá být zprvu poněkud nesrozumitelný – Obsahově a jazykově integrované vyučování. Jinými slovy jde o metodu vzdělávání, při které se za a) výuka určitého předmětu (nebo předmětového tématu) uskutečňuje pomocí cizího jazyka a/nebo za b) výuka cizího jazyka probíhá prostřednictvím jiného předmětu. Není přitom důležité časové hledisko, CLIL může zahrnovat celou vyučovací hodinu nebo pouze její část.

Tento metodický přístup byl ustanoven relativně nedávno finským akademikem Davidem Marshem roku 1994. Nicméně přináší několik klíčových výhod, kvůli kterým se záhy začal šířit napříč celou Evropou:

  • Žáci se současně vzdělávají v cizím jazyku i daném předmětovém tématu, takže se účelněji využívá vyučovací doba.

  • Cizí jazyk se prakticky používá k tomu, k čemu skutečně slouží - tj. ke zjišťování či využívání potřebných nebo zajímavých informací a ke komunikaci o reálném konkrétním obsahu. Žáci si lépe vytvářejí spojitosti.

  • Zvyšuje se motivace žáků ke studiu, neboť při výuce mohou vyniknout žáci se zájmem nebo nadáním jak v oblasti odborných předmětů, tak cizích jazyků.

V praxi rozlišujeme dvě varianty této metody, tzv. „hard CLIL“ a „soft CLIL“. V případě hard CLIL se uvedený metodický přístup uplatňuje v nejazykových předmětech s důrazem na předmětové téma. Oproti tomu soft CLIL přináší předmětovou látku nebo téma do hodin cizího jazyka s akcentem na jazykové vzdělávání a zvyšování komunikačních kompetencí.