Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
25 26 27
Exkurze - 5. třída - Litoměřice
Exkurze - 6. třída - Hořidla
Hořidla - exkurze 6. třída
Zahrádka Čech - projektový den u druháčků
Reflexáci - 4.A
Reflexáci - 2. třída
Exkurze 5. třída
28 29
Na koloběžkách kolem Barvíře - 29.9. 2023
Na koloběžkách kolem Barvíře - 29.9. 2023
30 1
2 3
Tonda Obal - besedy
preventivní program Tonda Obal
4 5
Školské fórum - 5.10. 2023
Školské fórum - 5. října 2023
6 7 8
9
Projektové vyučování - Hnízdění ptáčků - 3. třída
10
Dopravní výchova - 4. ročníky
Zahájení projektu Jsme kamarádi - 2023/2024
11
Beseda HIV/AIDS - prevence
Dopravní výchova žáků 4. tříd
Beseda HIV - AIDS - 8. + 9. třída
Přespolní běh - okresní kolo
12 13
Práce se stavebnicemi - 2. třída
Čokoládový den - 4.a třída
Puntíkatý den
14 15
16
Den bílé hole
17
Výuka v přírodě - ptačí budky
18
Hrdá škola - Suit - up day
19
Dýňové tvoření - s rodiči
Dýňování s rodiči
20 21 22
23 24
Příprava na podzimní prázdniny
25 26
Podzimní prázdniny - 2023
Centrum textilního tisku - DDM
27
Podzimní prázdniny - 2023
Masterchef Junior ve školní družině
Masterchef Junior ve školní družině
28 29
30 31
Třídní klimáček - 1. třída
Halloween - 4. třída
Halloween u druháčků
1 2
Dýňová stezka - 2.11. 2023
Dýňová stezka - 2. listopadu 2023
3 4 5
Drobečková navigace

Úvod > Škola > Projekty > Zavádění metody CLIL

Zavádění metody CLIL



Informace o projektu
CLIL na ZŠ, r.č. CZ.1.07/1.1.00/55.0003
 

Projekt s názvem Zavádění metody CLIL na základních školách prostřednictvím rodilých mluvčích umožnuje žákům i učitelům zapojit do výuky zahraniční lektory a inovovat učební metody. Projekt realizuje jazyková škola CEET s.r.o., která také zajišťuje pro základní školy rodilé mluvčí.

Jedním z hlavních cílů projektu je motivování žáků ke komunikaci prostřednictvím témat, která znají z jiných předmětů. Pro žáky je hlavní výhodou zapojení anglického rodilého mluvčího do výuky, která spojuje předmětové a jazykové vzdělávání.

V rámci projektu se vzdělávají rovněž učitelé a to v následujících oblastech:

  • Zavádění a uplatňování hlavních forem metody CLIL – zapojení učitelé, v jejichž třídách probíhá výuka s rodilým mluvčím, se didakticky vzdělávají nejen v rámci této výuky, ale i při seminářích orientovaných na soft nebo hard CLIL (viz. níže).

  • Jazykové vzdělávání zapojených učitelů s rodilými mluvčími v samostatných kurzech.

V neposlední řadě je součástí projektu podpora základních škol v projektech mezinárodní spolupráce, která umožňuje učitelům a žákům poznávat jiné evropské země či se v nich vzdělávat. 

Závěrem bychom rádi stručně vymezili metodu CLIL a její význam pro vzdělávání.

CLIL představuje zkratku slov Content and Language Integrated Learning. Doslovný překlad se zdá být zprvu poněkud nesrozumitelný – Obsahově a jazykově integrované vyučování. Jinými slovy jde o metodu vzdělávání, při které se za a) výuka určitého předmětu (nebo předmětového tématu) uskutečňuje pomocí cizího jazyka a/nebo za b) výuka cizího jazyka probíhá prostřednictvím jiného předmětu. Není přitom důležité časové hledisko, CLIL může zahrnovat celou vyučovací hodinu nebo pouze její část.

Tento metodický přístup byl ustanoven relativně nedávno finským akademikem Davidem Marshem roku 1994. Nicméně přináší několik klíčových výhod, kvůli kterým se záhy začal šířit napříč celou Evropou:

  • Žáci se současně vzdělávají v cizím jazyku i daném předmětovém tématu, takže se účelněji využívá vyučovací doba.

  • Cizí jazyk se prakticky používá k tomu, k čemu skutečně slouží - tj. ke zjišťování či využívání potřebných nebo zajímavých informací a ke komunikaci o reálném konkrétním obsahu. Žáci si lépe vytvářejí spojitosti.

  • Zvyšuje se motivace žáků ke studiu, neboť při výuce mohou vyniknout žáci se zájmem nebo nadáním jak v oblasti odborných předmětů, tak cizích jazyků.

V praxi rozlišujeme dvě varianty této metody, tzv. „hard CLIL“ a „soft CLIL“. V případě hard CLIL se uvedený metodický přístup uplatňuje v nejazykových předmětech s důrazem na předmětové téma. Oproti tomu soft CLIL přináší předmětovou látku nebo téma do hodin cizího jazyka s akcentem na jazykové vzdělávání a zvyšování komunikačních kompetencí.