Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
29 30 31 1
Den dětí - pyžamový den
Pyžamový den na Klárce
Den dětí - v režii DDM
2
Noc kostelů se Zvonkem
3 4
5
projekt Jsme kamarádi - Šipkovaná
6
Fotografování žáků školy
7
Štafetový běh kolem Barvíře
Štafetový běh kolem Barvíře
8 9
Den naruby 2023 - projektové vyučování
Po stopách příšerek - akce školní družiny
Den naruby na KLárce
Po stopách příšerek - spaní ve ŠD
10 11
12
Škola v přírodě - 3.a + 3.b
Rozloučení se žáky 4. třídy
13
Škola v přírodě - 3.a + 3.b
14
Škola v přírodě - 3.a + 3.b
Třídní schůzky - pro rodiče budoucích prvňáčků
Krajské kolo - Mladý záchranář - Klárka bodovala !!!!
15
Škola v přírodě - 3.a + 3.b
Závěrečná čtvrtletní pedagogická rada
16
Škola v přírodě - 3.a + 3.b
17 18
Škola v přírodě - 1., 2. a 4. třída
Ozdravný pobyt - 1., 2. a 4. třída
19
Škola v přírodě - 1., 2. a 4. třída
organizace posledního školního týdne
Ozdravný pobyt - 1., 2. a 4. třída
20
Škola v přírodě - 1., 2. a 4. třída
školní projekt - Šebrliáda
organizace posledního školního týdne
Šebrliáda - školní desetiboj 2023
Ozdravný pobyt - 1., 2. a 4. třída
21
Škola v přírodě - 1., 2. a 4. třída
organizace posledního školního týdne
školní výlet žáků 7. třídy
T-mobile olympijský běh 2023
T-mobile olympijský běh 21.6. 2023
Ozdravný pobyt - 1., 2. a 4. třída
22
Škola v přírodě - 1., 2. a 4. třída
organizace posledního školního týdne
školní výlet žáků 7. třídy
Ozdravný pobyt - 1., 2. a 4. třída
Pasování budoucích deváťáků 2023
23
organizace posledního školního týdne
školní výlet žáků 7. třídy
Ukončení školního roku 2022/2023
24 25
26 27 28 29
Konec školního roku - přání
30 1 2
Drobečková navigace

Úvod > Škola > Projekty > Zavádění metody CLIL

Zavádění metody CLIL



Informace o projektu
CLIL na ZŠ, r.č. CZ.1.07/1.1.00/55.0003
 

Projekt s názvem Zavádění metody CLIL na základních školách prostřednictvím rodilých mluvčích umožnuje žákům i učitelům zapojit do výuky zahraniční lektory a inovovat učební metody. Projekt realizuje jazyková škola CEET s.r.o., která také zajišťuje pro základní školy rodilé mluvčí.

Jedním z hlavních cílů projektu je motivování žáků ke komunikaci prostřednictvím témat, která znají z jiných předmětů. Pro žáky je hlavní výhodou zapojení anglického rodilého mluvčího do výuky, která spojuje předmětové a jazykové vzdělávání.

V rámci projektu se vzdělávají rovněž učitelé a to v následujících oblastech:

  • Zavádění a uplatňování hlavních forem metody CLIL – zapojení učitelé, v jejichž třídách probíhá výuka s rodilým mluvčím, se didakticky vzdělávají nejen v rámci této výuky, ale i při seminářích orientovaných na soft nebo hard CLIL (viz. níže).

  • Jazykové vzdělávání zapojených učitelů s rodilými mluvčími v samostatných kurzech.

V neposlední řadě je součástí projektu podpora základních škol v projektech mezinárodní spolupráce, která umožňuje učitelům a žákům poznávat jiné evropské země či se v nich vzdělávat. 

Závěrem bychom rádi stručně vymezili metodu CLIL a její význam pro vzdělávání.

CLIL představuje zkratku slov Content and Language Integrated Learning. Doslovný překlad se zdá být zprvu poněkud nesrozumitelný – Obsahově a jazykově integrované vyučování. Jinými slovy jde o metodu vzdělávání, při které se za a) výuka určitého předmětu (nebo předmětového tématu) uskutečňuje pomocí cizího jazyka a/nebo za b) výuka cizího jazyka probíhá prostřednictvím jiného předmětu. Není přitom důležité časové hledisko, CLIL může zahrnovat celou vyučovací hodinu nebo pouze její část.

Tento metodický přístup byl ustanoven relativně nedávno finským akademikem Davidem Marshem roku 1994. Nicméně přináší několik klíčových výhod, kvůli kterým se záhy začal šířit napříč celou Evropou:

  • Žáci se současně vzdělávají v cizím jazyku i daném předmětovém tématu, takže se účelněji využívá vyučovací doba.

  • Cizí jazyk se prakticky používá k tomu, k čemu skutečně slouží - tj. ke zjišťování či využívání potřebných nebo zajímavých informací a ke komunikaci o reálném konkrétním obsahu. Žáci si lépe vytvářejí spojitosti.

  • Zvyšuje se motivace žáků ke studiu, neboť při výuce mohou vyniknout žáci se zájmem nebo nadáním jak v oblasti odborných předmětů, tak cizích jazyků.

V praxi rozlišujeme dvě varianty této metody, tzv. „hard CLIL“ a „soft CLIL“. V případě hard CLIL se uvedený metodický přístup uplatňuje v nejazykových předmětech s důrazem na předmětové téma. Oproti tomu soft CLIL přináší předmětovou látku nebo téma do hodin cizího jazyka s akcentem na jazykové vzdělávání a zvyšování komunikačních kompetencí.