Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
25 26
školní kolo Dopravní soutěže
27 28
Pasování prvňáčků na Čtenáře 2021/2022
Pasování prvnáčků na čtenáře
29 30 1
2
Kyberšikana a jiné nástroje internetu - prevence
preventivní besedy na téma Kyberšikana a jiné nástrahy sociálních sítí
3 4
Květinový ples
Květinový ples
5 6 7 8
9
Beseda HIV - AIDS
Červená stužka - beseda se žáky
10
Návštěva synagogy
11
Český den proti rakovině
Český den proti rakovině - 11.5. 2022
12
Okresní kolo Dopravní soutěže mladých cyklistů 2022
Jsme kamarádi - stopovaná
Okresní kolo Dopravní soutěže mladých cyklistů
13 14 15
16
Běh kolem Barvíře 2022
Běh kolem Barvíře - VIII. ročník
17
Exkurze Praha - Poslanecká sněmovna, Národní muzeum, Hvězdárna Praha
Vybíjená - okresní kolo
exkurze Praha - 6., 7., 8. třída
Vybíjená - turnaj
18
exkurze - Kostel sv. Petra a Pavla
19
dopravní soutěž mladých cyklistů - krajské kolo
20
Z pohádky do pohádky
Závody v atletice
atletický trojboj
dopravní soutěž mladých cyklistů - krajské kolo
Z pohádky do pohádky - spaní ve ŠD
21 22
23 24 25
Den naruby - školní projekt
Den naruby - projektové vyučování
Veselé zoubky - projekt
26 27
Fotografování žáků a tříd
28 29
30 31 1 2 3 4 5
Drobečková navigace

Úvod > Škola > Projekty > Zavádění metody CLIL

Zavádění metody CLIL



Informace o projektu
CLIL na ZŠ, r.č. CZ.1.07/1.1.00/55.0003
 

Projekt s názvem Zavádění metody CLIL na základních školách prostřednictvím rodilých mluvčích umožnuje žákům i učitelům zapojit do výuky zahraniční lektory a inovovat učební metody. Projekt realizuje jazyková škola CEET s.r.o., která také zajišťuje pro základní školy rodilé mluvčí.

Jedním z hlavních cílů projektu je motivování žáků ke komunikaci prostřednictvím témat, která znají z jiných předmětů. Pro žáky je hlavní výhodou zapojení anglického rodilého mluvčího do výuky, která spojuje předmětové a jazykové vzdělávání.

V rámci projektu se vzdělávají rovněž učitelé a to v následujících oblastech:

  • Zavádění a uplatňování hlavních forem metody CLIL – zapojení učitelé, v jejichž třídách probíhá výuka s rodilým mluvčím, se didakticky vzdělávají nejen v rámci této výuky, ale i při seminářích orientovaných na soft nebo hard CLIL (viz. níže).

  • Jazykové vzdělávání zapojených učitelů s rodilými mluvčími v samostatných kurzech.

V neposlední řadě je součástí projektu podpora základních škol v projektech mezinárodní spolupráce, která umožňuje učitelům a žákům poznávat jiné evropské země či se v nich vzdělávat. 

Závěrem bychom rádi stručně vymezili metodu CLIL a její význam pro vzdělávání.

CLIL představuje zkratku slov Content and Language Integrated Learning. Doslovný překlad se zdá být zprvu poněkud nesrozumitelný – Obsahově a jazykově integrované vyučování. Jinými slovy jde o metodu vzdělávání, při které se za a) výuka určitého předmětu (nebo předmětového tématu) uskutečňuje pomocí cizího jazyka a/nebo za b) výuka cizího jazyka probíhá prostřednictvím jiného předmětu. Není přitom důležité časové hledisko, CLIL může zahrnovat celou vyučovací hodinu nebo pouze její část.

Tento metodický přístup byl ustanoven relativně nedávno finským akademikem Davidem Marshem roku 1994. Nicméně přináší několik klíčových výhod, kvůli kterým se záhy začal šířit napříč celou Evropou:

  • Žáci se současně vzdělávají v cizím jazyku i daném předmětovém tématu, takže se účelněji využívá vyučovací doba.

  • Cizí jazyk se prakticky používá k tomu, k čemu skutečně slouží - tj. ke zjišťování či využívání potřebných nebo zajímavých informací a ke komunikaci o reálném konkrétním obsahu. Žáci si lépe vytvářejí spojitosti.

  • Zvyšuje se motivace žáků ke studiu, neboť při výuce mohou vyniknout žáci se zájmem nebo nadáním jak v oblasti odborných předmětů, tak cizích jazyků.

V praxi rozlišujeme dvě varianty této metody, tzv. „hard CLIL“ a „soft CLIL“. V případě hard CLIL se uvedený metodický přístup uplatňuje v nejazykových předmětech s důrazem na předmětové téma. Oproti tomu soft CLIL přináší předmětovou látku nebo téma do hodin cizího jazyka s akcentem na jazykové vzdělávání a zvyšování komunikačních kompetencí.